Ik wil een goed mens zijn zonder mijn fouten

Ik wil een goed mens zijn zonder mijn fouten

Laatst vroeg ik aan iemand wat is jouw missie (*zie logische niveaus). Wat is jouw doel hier op aarde. Haar antwoord: ik wil een goed mens zijn. Goed zijn voor de ander. Oke zei ik, dat gaat je wel goed af volgens mij.  Alleen kan je goed zijn voor de ander als je niet goed bent voor jezelf. Streng zijn voor jezelf, lang piekeren over iets, jezelf wegcijferen, altijd denken dat iets aan jou ligt. Ik denk gelijk aan het verhaal dat vertelt wordt in het vliegtuig als er nood is. Geef eerst jezelf een zuurstofmasker en help daarna je kind. De boodschap is dat je eerst voor jezelf moet zorgen, zodat je daarna de ander goed kan helpen. Klinkt logisch. Alleen voor veel mensen en vooral vrouwen denken als eerste dat het egoïstisch is om goed voor jezelf te zorgen. De meeste vrouwen hebben een fantastische kwaliteit, het zorgen voor een ander. Alleen goed voor jezelf zorgen schiet er vaak bij in.

Rode strepen en groene krullen
Ik kon ook heel goed nee tegen mijzelf zeggen en ja tegen een ander. Ik wou goed doen en aardig gevonden worden. Dit is immers de beloning die je krijgt als je goed doet en bent voor een ander. Als ouder geven we dit door en ook op school wordt dit principe gehandhaafd. Als je fouten maakt krijg je straf (zo kan de de rode streep voelen) en als je het goed doet krijg je een krul (groene krul).  Als je gezien wil worden ga je voor de krul. Hoe zou het zijn dat je gezien wordt en je maakt een fout. Hoe fijn zou het zijn als de ander zo reageert: Geeft niets zo’n fout, ik ga ervan uit dat je het niet expres doet. Kijk er nog eens rustig naar. En geef een seintje als ik je moet komen helpen. Geen strepen meer met rode pen. Ik stel voor een streep met een groene pen en de krul ook.

Milder zijn voor jezelf
Laatst had ik een grove fout gemaakt. Iets wat echt niet door de beugel kan. Waarvan ik voor 2016, zeker 3 dagen wakker van zou liggen. Nu denk ik mwoaa dat was niet zo’n handige actie (klinkt anders dan ooo dat is zo niet handig van mij, of wat ben ik stom), mijn reactie is nu een stuk milder naar mijzelf dan voorheen. Daarmee zeg ik niet dat ik mijn fout wegmoffel. Nee ik geef openlijk toe dat het niet de bedoeling was. Dat ik er alles aan doe om de fout te herstellen. Ik vraag letterlijk aan mezelf wat kan ik hieraan doen zodat ik dit kan voorkomen. En deze acties voer ik direct uit. En dan Punt. Een dikke vette Punt. Heel even kwamen de gedachtes..wat zullen de anderen hiervan vinden…en wat zijn de gevolgen van deze actie….weet je en dat is oké. Ik liet ze voorbij komen en dacht gelijk bij mezelf wat kan ik hier aan doen.

Elke verandering die je wilt zien begint bij jezelf

Dus als je missie is: Een goed mens zijn. Wees dat dan ook voor jezelf. Met je gebreken, belemmeringen, complexen en andere sh*t. Onthoud dat je een keuze hebt. De keuze om te leren om lief te zijn voor jezelf. En de keuze om hulp in te schakelen.

Herken jij je hierin en denk je, ik wil dit ook, milder zijn voor jezelf. Dan nodig ik je van harte uit voor een gratis telefoon of skype sessie van 30 minuten. Geef ik je gelijk 2 tips om vandaag nog mee te starten. Stuur een mail naar vera@veerkrachtvoorjekind.nl

 

*logische niveaus:
De logische niveaus van Robert Dilts, gebaseerd is op het werk van Gregory Bateson, geeft veel inzicht. Stel je hebt last van iemand uit je omgeving  of je bent de laatste tijd ontzettend geïrriteerd en reageert hierdoor afstandelijk en kortaf. Je omgeving aanpassen lukt bijna niet. Ja je kan verhuizen of van school veranderen, alleen vaak zie je dat dezelfde problematiek weer terugkomt. Je kan je gedrag aanpassen, minder kortaf reageren, alleen dat houdt in de meeste gevallen niet lang stand. Het zit vaak een laag hoger waar je aandacht aan mag besteden. Je zal zien dat de onderste lagen dan mee veranderen. Als je vaak denkt het zal wel aan mij liggen. Of de ander zal wel denken… Begin dan bovenaan, wat wil je betekenen als persoon? (missie). Wie wil je zijn? (identiteit) en welke waarde en overtuigingen horen daar bij. Welke zijn helpend en welke niet. Je zal zien dat de onderste vanzelf mee veranderen.

De logische niveaus zijn:
missie
identiteit
waarde en overtuigingen
vaardigheden
gedrag
omgeving

Dit model gebruik ik ook in mijn coaching met moeders.
Heb je vragen hierover stel ze gerust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *