MOETEN, Ik MOET niets
Zojuist sprak ik 1 van mijn deelnemers, een moeder van een zoon van 7 die een sterke eigen wil heeft. Hij houdt er niet van om iets te MOETEN en kiest vaak zijn eigen weg. In Rots en Water termen zeg je dat hij erg rotsig is.
‘Wat leuk zei ik’
‘O vind je, is haar reactie’
Vaak hebben kinderen ook een groot gevoel voor leiderschap. Leiderschap is iets wat jongens vaak als kwaliteit hebben. Het mooie is dat deze kinderen kunnen leren om met deze leiderschap anderen te helpen. Als ze leren om mee te bewegen (water) en dit af te wisselen met leiden dan kan je anderen die dit lastig vinden helpen. Een win/win situatie.
Als een kind dwars of ‘niet wenselijk’ gedrag vertoond of beter gezegd: zijn grens aangeeft door ergens het nut niet van in te zien. Kan je als ouder een gesprek beginnen.
Als je begint met ‘je moet eenmaal in een kring zitten’, dan loop je het risico dat je kind met tegenzin in de kring zit en dit uit in niet wenselijk gedrag.
Als je begint met, ‘je vindt in de kring zitten niet leuk he’, dan erken je wat er is. Nu heb je zijn aandacht. Geef kort wat er aan de hand is en waarom het kringgesprek is. Dat je samen een oplossing wil gaan zoeken.
Als hij geen oplossing heeft kan je aangeven dat het handig is om een ‘kringhouding’ te hebben (samen ga je op ontdekkingsreis wat de beste kringhouding is). Dat hij de baas is over deze kringhouding. Dat hij deze kan starten en kan beëindigen als het kringgesprek is afgelopen. Een andere optie is om samen naar de leerkracht te gaan om een oplossing te bedenken. Zo kan je afspreken wat jullie kunnen doen als het kringgesprek is afgelopen. (vaak iets actiefs!)
Veel plezier Vera