Veel gedoe aan het ontbijt….
Herken je dit, je staat op en je weet al dat er bij het ontbijt gedoe komt. Je zit de kinderen achter hun vodden aan en het schiet niet op. De kinderen zitten elkaar dwars en zelf moet je alles in de gaten houden. Eke keer kom je net op tijd op school met heel wat gedoe en gejammer. Dit kost een heleboel energie van jou.
Wist je dat dit ook anders kan.
Meer verantwoordelijkheid geven
Zo heb ik de kinderen meer verantwoordelijkheden gegeven. Toen ze 5 of 6 jaar waren vroeg ik of ze mij willen helpen om de tijd in de gaten te houden. Zo plan ik alles in kwartiertjes. Kwartiertje op staan en aankleden. Kwartiertje de tijd om tafel te dekken en te eten. Kwartiertje tanden poetsen, schoenen aan en boekje lezen (of tablet, dit kan alleen als ze zelf op de tijd letten).
De kinderen houden de klok in de gaten
Ik zorg ervoor dat er digitale klokken in de keuken staan. Zo heb ik een oven en een magnetron met een klok. Als het 7:45uur dan moeten ze het even zeggen. Dan hebben we nog 15 minuten om te eten. Is het 8:00uur dan mogen ze het ook zeggen. Dan is het tijd voor de volgende stap. Zijn ze eerder dan is dit helemaal oké. Hierdoor worden ze bewust van de tijd. En ik hoef zelf niet steeds op de klok te kijken. Kinderen willen op deze leeftijd nog heel graag helpen.
Zelf boterhammen en gymkleren pakken
Door ze hun eigen boterhammen te laten smeren zijn ze bezig, hierdoor letten ze minder op de ander. In het begin komen er gaten in het brood. Oke, ik moest daar even aan wennen. Ik zie het als een stukje loslaten. Als ze hulp nodig hebben kunnen ze mij roepen. Hagelslag erop, even voelen of het een vol pak is. Dan iets voorzichter schudden. Dit gaat ook een paar keer mis natuurlijk. Moeten ze overblijven? Dan maken ze dubbele boterhammen. Dan heb je voor nu en voor in de middag gesmeerd. Tas inpakken doen ze ook zelf. Heeft er een beker gelekt? Ze draaien nu de dop zelf extra aan.
De gymkleren mogen ze ook zelf pakken, 1 keer was mijn dochter het vergeten, geeft niets, nu denkt ze er wel aan. Gymschoenen zijn ze ook meerdere keren vergeten. Dit vonden ze niet leuk, ze mochten niet meedoen met gym. Hierdoor pakken ze nu wel eerst hun gymschoenen. We hebben samen een tekening gemaakt met alle dagen erop en gymkleren met schoenen getekend bij de dag waar ze gymles heeft. Een wasknijper erbij zodat ze voor het slapen gaan de juiste dag aanwijst. Als ze wat ouder zijn gaat het allemaal vanzelf. Heerlijk rustig voor mij, soms is het niet meer bij te houden. Helemaal als ze naar het voortgezet gaan.
Meer zelfredzaamheid en zelfvertrouwen
Mijn kinderen zijn nu zelfredzaam en denken goed mee. Wat voor dag is het vandaag. Wat is er nodig. Heb ik alles. Even controleren en dan naar school.
Natuurlijk heb ik ze in het begin geholpen. Door vragen te stellen. Niet door het voor ze op te lossen. Ze zijn groot genoeg (9 en 11 jaar) en ik geef ze vertrouwen dat ze zelf heel wat kunnen. Als ze iets vergeten dan kan dat gebeuren. Hier leren we van en vaak is er wel een oplossing.
Het enige wat ik zelf heb moeten leren is loslaten (of accepteren dat iets ook anders gaat dan ik zou doen) en dat alles ‘goed’ moet gaan (op mijn manier zeg maar). Het woordje Jammerrrrrr heb ik zelf ook vaak moeten zeggen. Zo zijn er 2 potten met jam gesneuveld en wordt er hier en daar wat gemorst. Ze weten hierdoor wel wat ze moeten pakken als iets opgeruimd moet worden. Er wordt ook nog steeds wel eens iets vergeten. Al wordt dat steeds minder. Ennnn heel soms breng ik heus nog wel eens hun broodbakje als ze dat vergeten zijn ;).
Nu pluk ik de vruchten ervan en doen ze alles zelf. Het mooiste vind ik dat ze zelf op de tijd letten. Geen gedoe en gehaast meer…..
Wil jij ook meer rust en neutraal reageren in de opvoeding, zodat je kinderen meer veerkracht en zelfvertrouwen krijgen (en jijzelf ook!), kijk dan naar mijn fantastische online training: Opvoeden vanuit rust en vertrouwen.